pl ZALOGUJPomoc

Bramy skrzydłowe – czy warto się na nie decydować?

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Mimo rosnącej popularności bram przesuwnych można zaryzykować stwierdzenie, że bramy skrzydłowe, zwane także bramami rozwieralnymi, wciąż są najpopularniejszym rodzajem bram montowanych w Polsce. Czy powodem tej popularności jest wyłącznie atrakcyjna cena? Niekoniecznie – bramy skrzydłowe to wypróbowany system, który jest optymalnym wyborem w wielu przypadkach. I o tym właśnie opowiemy w tym artykule.

1. Działka z wąskim wjazdem

Jak już wspominaliśmy w jednym z naszych poprzednich wpisów, zatytułowanym Brama przesuwna – jak mądrze wybrać, nie każda działka będzie odpowiednia do zamontowania bramy przesuwnej. Po prostu szerokie skrzydło może za bardzo „zachodzić” na bok i zwyczajnie nie zmieści się w obrębie naszego terenu, np. zahaczając o płot. W takim przypadku brama skrzydłowa będzie świetnym rozwiązaniem, ponieważ można ją zamontować nawet w stosunkowo wąskim przejeździe.

2. Styl – ważna rzecz

Chociaż bramy przesuwne mogą mieć różne kształty i zdobienia, to jednak tradycyjne bramy skrzydłowe według wielu wyglądają bardziej klasycznie. W przypadku nowoczesnej architektury nie ma to wielkiego znaczenia, ale jeśli np. posiadamy stary, stylowy dom lub dworek, to jednak brama skrzydłowa (zwłaszcza rzeźbiona) prawdopodobnie lepiej wpasuje się w klimat takiej rezydencji. I w drugą stronę – minimalistyczny dom i bogato zdobiona brama…? No nie bardzo się to zgrywa.

3. Brama skrzydłowa nie musi oznaczać rezygnacji z wygody!

Tak jest, także i tego rodzaju bramy mogą być otwierane automatycznie, czyli za pomocą pilota. Można również zamontować sobie systemy sterujące z zaawansowanymi funkcjami, jak chociażby automatyczne zamykanie bramy po określonym czasie lub doświetlanie podjazdu uruchamiające się wraz z bramą. Automatyka do bram pozwala nam na dobór różnych mniej lub bardziej zaawansowanych rozwiązań do naszej bramy – krótko mówiąc wszystko to, co tygrysy lubią najbardziej.

4. Do wewnątrz czy na zewnątrz…?

Wielu amatorów bram skrzydłowych zadaje sobie jedno podstawowe pytanie: Czy lepsza będzie brama skrzydłowa otwierana do wewnątrz, czy może jednak taka, która otwiera się na zewnątrz? No i tutaj akurat nie mamy wyboru, gdyż przepisy dopuszczają montowanie bramy w ten sposób, aby otwierała się ona do wewnątrz. No cóż, trudno.
To by było na tyle, jeśli chodzi o podstawowe zalety bram skrzydłowych. A, no i jeszcze wspomniana na początku cena, które często bywa niższa, niż bram przesuwnych o podobnej szerokości. Rzecz jasna zależność ta nie dotyczy bogato zdobionych bram stosowanych np. w kompleksach pałacowych – te bowiem potrafią kosztować równowartość dobrego auta.

5. Wady bram skrzydłowych

No niestety, nie ma rzeczy idealnych, więc i bramy skrzydłowe / rozwieralne też nie zawsze się sprawdzą w naszej indywidualnym przypadku, albo też korzystanie z nich nie zawsze będzie wygodne. Pierwszym przykładem takiej sytuacji będzie chociażby zbyt krótki podjazd – a pamiętajmy, że brama otwierać się będzie do wewnątrz! No i teraz zasada jest taka: jeśli wjeżdżamy autem na posesję, to powinniśmy móc je spokojnie zostawić na podjeździe przed garażem, a brama powinna się przy tym swobodnie otwierać / zamykać. Taka konfiguracja zapewnia nam wygodną eksploatację. Jeśli więc mamy sytuację, w której otwierające się skrzydła zahaczają o zaparkowane auto, to lepiej będzie przemyśleć zastosowanie bramy przesuwnej. Drugi przykład to zbyt stromy podjazd. Tutaj sprawa jest prosta: przy mocnym nachyleniu podjazdu może się zdarzyć, że brama skrzydłowa po prostu nie będzie miała wystarczająco dużo miejsca, aby się swobodnie otworzyć. Kluczowe dla sukcesu będą więc tutaj odpowiednie pomiary wykonane przez fachowców. Trzecia rzecz: wygoda w miesiącach zimowych. No i niestety, ale nie może być tak, że brama skrzydłowa będzie nam zimą służyła jako pług śnieżny. Co prawda jeśli wybierzemy mocniejsze siłowniki, to pewnie skrzydła dadzą radę „pozamiatać” wjazd, ale na dłuższą metę może to prowadzić do przeciążenia napędu i jego awarii. A to już raczej średnia perspektywa…

6. Napęd do bramy skrzydłowej – czym się kierować przy wyborze?

Ustaliśmy już, że decydujemy się na bramę skrzydłową z napędem automatycznym. No i teraz powstaje pytanie: jaki automat do bramy skrzydłowej mam wybrać? Czy powinien to być napęd mechaniczny, czy może lepiej elektrohydrauliczny? Dylemat dla niektórych porównywalny z wyborem diesel vs benzyna, ale my napiszemy krótko: napędy mechaniczne są na ogół tańsze oraz bardziej niezawodne w polskich warunkach atmosferycznych. Koniec i kropka.

Ok, ale co dalej – na co jeszcze zwrócić uwagę?

Na pewno na długość skrzydła bramy oraz jego ciężar, gdyż to warunkuje moc zastosowanych siłowników. Mówi się, że powinny mieć one co najmniej 30% zapasu mocy, czyli być zdolne poruszyć skrzydło cięższe o 1/3 od tego, jakie chcemy założyć. A przy okazji to siłowniki te trzeba gdzieś zamontować, więc jeśli mamy niewiele miejsca na naszej posesji, to lepiej przed zakupem skonsultować się ze specjalistą i sprawdzić, czy to na pewno da się u nas zrobić. Dobry specjalista podpowie nam też tzw. pro tip: jeśli wybierzemy zabudowane skrzydło bramy, to musimy zamontować mocniejsze siłowniki niż przy bramach ażurowych. Powód jest prosty: brama zabudowana działa jak żagiel i jest bardziej wrażliwa na podmuchy silnego wiatru. A skoro tak, to i jej siłowniki muszą być na tyle mocne, aby sprostać swemu zadaniu. Bardzo ważną kwestię stanowi też zdolność automatyki do pracy w ekstremalnych temperaturach. Przykładowo nasze urządzenia produkowane w DTM System mają gwarantowany zakres 20⁰C do + 55⁰C. Dzięki temu sprawdzą się praktycznie w każdych warunkach atmosferycznych typowych dla Polski – czego nie można powiedzieć o niektórych tanich urządzeniach produkowanych w Chinach.

Krótkie podsumowanie

Jak więc widać nie taki diabeł straszny, jak go malują – tzn. wybór optymalnej bramy skrzydłowej nie jest jakiś wyjątkowo skomplikowany. Musimy tutaj jednak zwrócić uwagę na kilka podstawowych kwestii, a także mieć z tyłu głowy pewną złotą zasadę: jeśli nie jesteśmy czegoś pewni, to pytamy się fachowców. Także i Wy możecie śmiało zadać nam pytania o napędy do bram skrzydłowych: kontakt@dtm.pl

DTM System Daniel Kujawski spółka komandytowo-akcyjna
85-145 Bydgoszcz, ul. Brzeska 7 tel./fax +48 52 340 15 83 lub 84, NIP: 9532648396,
REGON:361052098, KRS: 0000948678, Sąd Rejonowy w Bydgoszczy, XIII Wydział Gospodarczy KRS
z pokrytym w całości kapitałem zakładowym 3 211 000 PLN


projekty unijne