Typowy napęd do bramy garażowej – budowa
– siłownik wprawiający bramę w ruch,
– ramię / wózek jezdny,
– system sterowania zwany niekiedy centralką,
– pilot (mała rzecz, a cieszy).
Ale, ale, to jeszcze nie koniec! Jeśli ktoś ma nieco większe wymagania, to może wyposażyć sobie swoją bramę garażową w dodatkowe „ficzery” czy też opcje. Taka personalizacja powoduje, że można się potem pochwalić przed sąsiadem mówiąc: patrz Pan, to prawdziwy Rolls Royce wśród bram! No dobrze, a jakie konkretnie funkcje możemy sobie zażyczyć?
Oto kilka przykładów:
– mechanizm awaryjnego otwierania z dostępem na czytnik linii papilarnych,
– moduł do zdalnego sterowania za pomocą smartfona (tak się składa, że w DTM opracowaliśmy i takie rozwiązanie),
– ogranicznik otwierania do określonej szerokości (np. 1 metr),
– sygnalizator awarii,
– podświetlenie LED,
– funkcja automatycznego zamykania,
– kryształki Swarovskiego (żart, chociaż…).
Tak, tak, to są naprawdę fajne rzeczy, które możemy mieć, lub nie. Jest jednak pewna opcja, która po prostu MUSI znaleźć się w każdej bramie garażowej. To system awaryjnego, ręcznego otwierania na wypadek wyłączenia prądu – absolutny must have.
Kolejna kwestia to szybkość przesuwania. Jasne, nie każdy napęd musi zapewniać doznania rodem z Formuły 1, ale zbyt długie oczekiwanie na otwarcie bramy irytuje, nie oszukujmy się. Jeśli więc mamy taką możliwość (czytaj $$), to powinniśmy wybierać napędy szybkie. A szybkie to znaczy jakie…? No, chociażby takie, w których prędkość przesuwna wynosi więcej, niż 12 cm / sekundę (czyli np. 15 cm / sekundę). Nie jest to tempo Roberta Kubicy, ale w codziennej eksploatacji powinno w zupełności wystarczyć – chyba że… Chyba że mamy naprawdę dużą bramę! Zależność jest bowiem prosta: im brama większa, tym jej napęd powinien być szybszy. Standardowo czas otwierania wynosi najczęściej 15 – 25 sekund, więc warto przed zakupem napędu zadać sprzedawcy pytanie: jak długo będę musiał czekać na otwarcie mojej bramy? Profesjonaliści powinni to obliczyć bez większych problemów.
Funkcja dodatkowa napędu: regulowanie szybkości otwierania bramy
Łańcuch czy pasek?
Sterowanie do bram garażowych – co warto wiedzieć
Szczegóły, o których rzadko się myśli, a na które warto zwrócić uwagę
Pokrewnym problemem jest zbyt niskie nadproże, które zwyczajnie nie wystarczy do zamontowania napędu bramy.
Weźmy taką oto sytuację: budujemy dom i instalujemy bramę garażową. Chwilowo nie mamy jednak pieniędzy na ogrodzenie, więc odkładamy jego budowę na późniejszy okres. Przychodzi wreszcie ta chwila, w której stawiamy płot oraz montujemy bramę. No i teraz kupujemy napęd innego producenta, niż w przypadku bramy garażowej. Jaki może z tego wyniknąć problem…? A taki, że być może będziemy potrzebować dwóch pilotów: jednego od bramy garażowej, a drugiego od bramy ogrodzeniowej. A gdyby producent napędu był ten sam, to przy odpowiedniej centralce dałoby się obsługiwać te dwie bramy przy pomocy jednego pilota, co jest zdecydowanie wygodniejszą opcją.
Krótkie podsumowanie
No i w sumie to by było na tyle, jeśli chodzi o najbardziej istotne kwestie w temacie napędów do bram garażowych. Przypomnijmy jeszcze, że podczas dokonywania wyboru należy zwrócić uwagę na takie rzeczy, jak:
– siła ciągnięcia / pchania,
– czas otwierania bramy,
– możliwość ręcznego otwarcia awaryjnego,
– ilość miejsca pod kątem możliwości umieszczenia napędu i szyn (tutaj polecamy skontaktowanie się z fachowcami!),
– sposób przeniesienia napędu (łańcuch czy pasek zębaty),
– możliwość zastosowania dodatkowych funkcji,
– opinie na temat producenta napędów.
A na sam koniec najważniejsza rada: jeśli nie jesteśmy czegoś pewni, to po prostu skonsultujmy się z fachowcami. Wiele firm zajmujących się montażem automatyki bramowej doradzi nam za darmo, a nawet przyjadą na miejsce i sprawdzą, jakie rozwiązania będą dla nas optymalne. To zdecydowanie lepsza opcja, niż: „kupię siłowniki do bram na czuja”, a potem irytowanie się, że brama garażowa jednak nie spełnia naszych oczekiwań lub wręcz nie da się jej poprawnie zamontować.