pl ZALOGUJPomoc

Jak mądrze wybrać napęd do bramy garażowej

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Nie ma co ukrywać: brama garażowa z napędem to duża wygoda podczas codziennego użytkowania. Nie trzeba wysiadać z auta, gdy pada, brnąć przez śnieg i tak dalej – ogólnie same plusy. Problem może się jednak pojawić w momencie wyboru odpowiedniego napędu – nie każde rozwiązanie będzie bowiem odpowiednie. Mając to wszystko na uwadze przygotowaliśmy dla Was krótki poradnik, w którym zaprezentujemy najważniejsze kwestie związane z automatyką do bram przesuwanych.

Typowy napęd do bramy garażowej – budowa

Zacznijmy może od odrobiny teorii. Tak więc typowy zestaw, który będzie poruszał naszą bramą powinien zawierać:
– siłownik wprawiający bramę w ruch,
– ramię / wózek jezdny,
– system sterowania zwany niekiedy centralką,
– pilot (mała rzecz, a cieszy).

Ale, ale, to jeszcze nie koniec! Jeśli ktoś ma nieco większe wymagania, to może wyposażyć sobie swoją bramę garażową w dodatkowe „ficzery” czy też opcje. Taka personalizacja powoduje, że można się potem pochwalić przed sąsiadem mówiąc: patrz Pan, to prawdziwy Rolls Royce wśród bram! No dobrze, a jakie konkretnie funkcje możemy sobie zażyczyć?
Oto kilka przykładów:
– mechanizm awaryjnego otwierania z dostępem na czytnik linii papilarnych,
– moduł do zdalnego sterowania za pomocą smartfona (tak się składa, że w DTM opracowaliśmy i takie rozwiązanie),
– ogranicznik otwierania do określonej szerokości (np. 1 metr),
– sygnalizator awarii,
– podświetlenie LED,
– funkcja automatycznego zamykania,
– kryształki Swarovskiego (żart, chociaż…).
Tak, tak, to są naprawdę fajne rzeczy, które możemy mieć, lub nie. Jest jednak pewna opcja, która po prostu MUSI znaleźć się w każdej bramie garażowej. To system awaryjnego, ręcznego otwierania na wypadek wyłączenia prądu – absolutny must have.

Napęd napędowi nierówny, ale to chyba akurat nikogo nie zdziwi. Jedne z napędów garażowych będą się więc nadawać głównie do poruszania małymi, lekkimi bramami – tutaj wystarczy siła ciągnięcia i pchania na poziomie 400 – 500 N. Jeśli jednak nasza brama garażowa będzie duża i ciężka, to wspominana siła powinna być już rzędu 1000 – 1200 N. Mówiąc wprost nie każdy napęd do bramy garażowej będzie w stanie sprostać każdemu zadaniu. Ok, co prawda zbyt słaby napęd może niekiedy przesuwać bramę, ale będzie on przy tym tak wysilony, że jego żywotność drastycznie spadnie – a przecież nie o to chodzi!
Kolejna kwestia to szybkość przesuwania. Jasne, nie każdy napęd musi zapewniać doznania rodem z Formuły 1, ale zbyt długie oczekiwanie na otwarcie bramy irytuje, nie oszukujmy się. Jeśli więc mamy taką możliwość (czytaj $$), to powinniśmy wybierać napędy szybkie. A szybkie to znaczy jakie…? No, chociażby takie, w których prędkość przesuwna wynosi więcej, niż 12 cm / sekundę (czyli np. 15 cm / sekundę). Nie jest to tempo Roberta Kubicy, ale w codziennej eksploatacji powinno w zupełności wystarczyć – chyba że… Chyba że mamy naprawdę dużą bramę! Zależność jest bowiem prosta: im brama większa, tym jej napęd powinien być szybszy. Standardowo czas otwierania wynosi najczęściej 15 – 25 sekund, więc warto przed zakupem napędu zadać sprzedawcy pytanie: jak długo będę musiał czekać na otwarcie mojej bramy? Profesjonaliści powinni to obliczyć bez większych problemów.

Funkcja dodatkowa napędu: regulowanie szybkości otwierania bramy

Spytacie być może: a po co to…? Główną zaletą takiego rozwiązania będzie możliwość ustawienia płynnego startu i zatrzymania bramy. Czyli, że nie będzie szarpnięć, które powodują szybsze zużycie się mechanizmów. To jest akurat coś, co możemy z czystym sumieniem zarekomendować.

Łańcuch czy pasek?

Nie, to nie jest pytanie o rodzaj rozrządu w samochodzie! Wybierając napęd bramy garażowej z pewnością staniecie przed podobnym dylematem – różnica jest taka, że w tym przypadku nie tyle będzie chodzić o trwałość, co o komfort użytkowania. I tutaj pasek zębaty ma zdecydowaną przewagę, gdyż jest o wiele cichszy. Łańcuch zaś niekiedy potrafi hałasować tak, że rodzina może nas znienawidzić za niezamierzone pobudki o wpół do szóstej rano. Poza tym paska nie trzeba smarować – a łańcuch już tak.

Sterowanie do bram garażowych – co warto wiedzieć

Dla większości osób sterowanie bramą garażową = pilot i na tym kończy się ich znajomość tematu. W sumie nie ma w tym nic dziwnego, ponieważ nie każdy musi być specjalistą w dziedzinie automatyki do bram. Ale spokojnie, nie ma tutaj czarnej magii! Większość napędów sterowanych drogą radiową działa na częstotliwościach 868,35 MHz lub 433,92 MHz. Ta pierwsza jest obecnie częściej stosowana z uwagi na wyższy poziom bezpieczeństwa i niezawodności. Innych częstotliwości nie polecamy, gdyż są podobne do zbyt szerokiej gamy innych rodzajów urządzeń, co mogłoby być przyczyną niekontrolowanego otwierania się bramy. W ogóle jeśli ktoś ceni sobie bezpieczeństwo, to polecamy mu piloty do bram z systemami zmiennego kodowania – dzięki nim sygnał każdorazowo się zmienia, więc ciężko jest go przechwycić. Jakby co, to mamy oczywiście tego typu piloty w naszej ofercie.

Szczegóły, o których rzadko się myśli, a na które warto zwrócić uwagę

Jednym z dość często spotykanych błędów jest nieuwzględnienie w projekcie elementów infrastruktury (np. rur), które zwisają z sufitu. No i potem okazuje się, że zamawiamy bramę przed montażem tych elementów, a gdy przychodzi dzień montażu, to na suficie znajdują się elementy utrudniające instalację szyny!
Pokrewnym problemem jest zbyt niskie nadproże, które zwyczajnie nie wystarczy do zamontowania napędu bramy.
Weźmy taką oto sytuację: budujemy dom i instalujemy bramę garażową. Chwilowo nie mamy jednak pieniędzy na ogrodzenie, więc odkładamy jego budowę na późniejszy okres. Przychodzi wreszcie ta chwila, w której stawiamy płot oraz montujemy bramę. No i teraz kupujemy napęd innego producenta, niż w przypadku bramy garażowej. Jaki może z tego wyniknąć problem…? A taki, że być może będziemy potrzebować dwóch pilotów: jednego od bramy garażowej, a drugiego od bramy ogrodzeniowej. A gdyby producent napędu był ten sam, to przy odpowiedniej centralce dałoby się obsługiwać te dwie bramy przy pomocy jednego pilota, co jest zdecydowanie wygodniejszą opcją.

Krótkie podsumowanie

No i w sumie to by było na tyle, jeśli chodzi o najbardziej istotne kwestie w temacie napędów do bram garażowych. Przypomnijmy jeszcze, że podczas dokonywania wyboru należy zwrócić uwagę na takie rzeczy, jak:
– siła ciągnięcia / pchania,
– czas otwierania bramy,
– możliwość ręcznego otwarcia awaryjnego,
– ilość miejsca pod kątem możliwości umieszczenia napędu i szyn (tutaj polecamy skontaktowanie się z fachowcami!),
– sposób przeniesienia napędu (łańcuch czy pasek zębaty),
– możliwość zastosowania dodatkowych funkcji,
– opinie na temat producenta napędów.
A na sam koniec najważniejsza rada: jeśli nie jesteśmy czegoś pewni, to po prostu skonsultujmy się z fachowcami. Wiele firm zajmujących się montażem automatyki bramowej doradzi nam za darmo, a nawet przyjadą na miejsce i sprawdzą, jakie rozwiązania będą dla nas optymalne. To zdecydowanie lepsza opcja, niż: „kupię siłowniki do bram na czuja”, a potem irytowanie się, że brama garażowa jednak nie spełnia naszych oczekiwań lub wręcz nie da się jej poprawnie zamontować.

DTM System Daniel Kujawski spółka komandytowo-akcyjna
85-145 Bydgoszcz, ul. Brzeska 7 tel./fax +48 52 340 15 83 lub 84, NIP: 9532648396,
REGON:361052098, KRS: 0000948678, Sąd Rejonowy w Bydgoszczy, XIII Wydział Gospodarczy KRS
z pokrytym w całości kapitałem zakładowym 3 211 000 PLN


projekty unijne