Wiele osób podchodzi do zakupu bramy w bardzo uproszczony sposób: ma się otwierać i zamykać, a reszta jest w zasadzie nieistotna. Cóż, można i tak. Jednak decydując się na wariant minimalny pozbawiamy się wygody użytkowania, która co prawda kosztuje sporo w porównaniu z ceną samej bramy w opcji podstawowej, ale trzeba przecież pamiętać, że będzie to wydatek rozłożony na wiele lat. W dzisiejszym wpisie przybliżymy Wam więc kilka ciekawych funkcji bram garażowych i przesuwanych, jakie warto wziąć pod uwagę.
Ocieplenie bramy garażowej
Pytanie „Ocieplona czy nieocieplona?” to prawdziwa klasyka w przypadku zakupu bram garażowych. Odpowiedź jest tutaj dość prosta:
– jeśli brama ma być zamontowana w garażu połączonym z domem, to lepszym wyborem będzie wybranie wariantu z ociepleniem,
– jeśli brama ma być zamontowana w garażu wolnostojącym, to można wybrać wariant bez ocieplenia.
Warto także wiedzieć, bramy ocieplone oprócz dobrej izolacji cieplnej na ogół są też bardziej stabilne i ciszej pracują. Różnica w cenie pomiędzy bramą segmentową ocieploną a nieocieploną nie będzie kosmiczna, a do tego część wydatku zwróci się nam w niższych rachunkach za ogrzewanie.
– jeśli brama ma być zamontowana w garażu połączonym z domem, to lepszym wyborem będzie wybranie wariantu z ociepleniem,
– jeśli brama ma być zamontowana w garażu wolnostojącym, to można wybrać wariant bez ocieplenia.
Warto także wiedzieć, bramy ocieplone oprócz dobrej izolacji cieplnej na ogół są też bardziej stabilne i ciszej pracują. Różnica w cenie pomiędzy bramą segmentową ocieploną a nieocieploną nie będzie kosmiczna, a do tego część wydatku zwróci się nam w niższych rachunkach za ogrzewanie.
Niezależnie od tego, czy mówimy o bramie garażowej czy skrzydłowej strzegącej wjazdu na posesję, otwieranie za pomocą pilota jest wygodą wartą dopłacenia. Zalety automatyki docenimy zwłaszcza w przypadku złej pogody, gdy nie będziemy musieli wysiadać z auta w ulewny deszcz lub męczyć się z ręcznym otwieraniem na mrozie. Praktyka zresztą pokazuje, że bardzo duża część osób, które zdecydowały się na zakup bramy otwieranej ręcznie, prędzej czy później i tak instaluje automatykę. Robią tak zwłaszcza ci, którzy korzystają z bramy regularnie, tzn. np. kilka razy dziennie – ma to swoją wymowę.
Funkcja rozpoznawania przeszkód
Nie ma co ukrywać: nie raz i nie dwa zdarzyło się tak, że zamykająca się automatycznie brama zarysowała komuś auto lub uszkodziła np. przyczepkę, o której zapomniał kierowca. Błędy są rzeczą ludzką, trudno. Jeśli jednak wybierzemy np. bramą skrzydłową z funkcją automatycznego rozpoznawania przeszkód, to możemy zapomnieć o podobnych incydentach. Zasada działania będzie tutaj taka, jak przy otwieranych do góry drzwiach Tesli model X: czujniki wykrywają przeszkodę (np. w postaci stojącego obok auta) i zatrzymują mechanizm tak, aby skrzydło nie dotknęło tej przeszkody. Działa to zarówno w przypadku rzeczy martwych, jak i osób.
Funkcja furtki
Czasami bywa tak, że z jakichś powodów nie chcemy, aby osoby odwiedzające naszą posesję wjeżdżały na nią swoimi autami – no, ale jednak wpuścić je trzeba. W takiej sytuacji przyda się nam siłownik do bramy dwuskrzydłowej z funkcją furtki, która w praktyce polega na częściowym otwarciu bramy (np. powstaje przejście o szerokości 1 metra). Funkcję taką uruchamia się zazwyczaj osobnym guzikiem pilota i jest ona przydatna zwłaszcza wtedy, gdy osobna furtka obok bramy nie jest otwierana zdalnie.
Brama otwierana na kod
To rozwiązanie jest stosowane najczęściej w przypadku obiektów firmowych. Taka sytuacja: wielu dostawców i pracowników wjeżdża codziennie na teren zakładu, ciężko każdemu z nich dać pilota, a wielokrotne otwieranie im bramy np. z wnętrza budynku jest dość uciążliwe. O wiele prościej jest więc podać każdej z tych osób kod – wpisują go na panel znajdujący się obok bramy, a siłownik do bramy dwuskrzydłowej otwiera ją automatycznie. Rozwiązanie proste i funkcjonalne, które śmiało można polecić w pewnych specyficznych sytuacjach, gdy chcemy ułatwić dostęp do naszego terenu nieco większej grupie osób.
Otwieranie bramy za pomocą telefonu
Świetna funkcja dla kogoś, kto ma często gości, których trzeba wpuścić na teren posesji podczas nieobecności właściciela lub w przypadku, gdy chcemy otworzyć bramę np. kilka minut przed naszym przyjazdem do domu. Wtedy wystarczy zwykły smartfon z wbudowaną odpowiednią aplikacją oraz karta GSM umieszczona w systemie sterującym bramą. Sama operacja otwarcia jest bardzo prosta: naciskamy na odpowiedni numer, nasz smartfon „dzwoni” do bramy, a ta się otwiera. Nie koniec jednak na tym! Aplikacje do sterowania telefonicznego bramami wjazdowymi przykładowo mogą nam wyświetlać informacje o tym, czy nasza brama jest aktualnie otwarta czy zamknięta lub też powiadamiać, że ktoś próbował ją otworzyć siłą. Jeżeli ktoś dba o bezpieczeństwo swojej posiadłości, to tego typu funkcjonalności z pewnością przypadną mu do gustu.
Sterowanie bramą wjazdową za pomocą świateł samochodu
Megawygodne rozwiązanie, ponieważ nie trzeba mieć pod ręką pilota. Przykładowo możecie zakupić nadajnik DTM BLINK naszej produkcji, o zasięgu roboczym do 150 metrów. BLINKa instaluje się w aucie, a w systemie sterującym bramą z kolei potrzebny będzie specjalny odbiornik (np. NANO, także wyprodukowany w naszej fabryce w Bydgoszczy). Samo działanie układu jest bardzo proste: wystarczy mrugnąć światłami lub zatrąbić klaksonem, a brama automatycznie się otworzy. Świetna sprawa pod względem komfortu codziennego użytkowania, więc taki system możemy szczerze polecić.
Konfiguracja z oświetleniem
Wjeżdżanie na posesję np. w deszczową noc jest o wiele przyjemniejsze, gdy podjazd jest dobrze oświetlony. I tutaj właśnie przydaje się oświetlenie obszaru bramy wjazdowej, włączane automatycznie razem ze startem napędu, a wyłączające się po upływie zaprogramowanego czasu (np. po 2 minutach). Takie zestawienie pozwoli nam spokojnie wyjść z auta zostawionego na podjeździe i przejść do domu mając dookoła oświetloną przestrzeń.
Innym ciekawym rozwiązaniem jest lampka sygnalizacyjna, która pokazuje status bramy. Przykładowa konfiguracja:
– lampka świeci = brama jest otwarta,
– lampka miga = brama znajduje się w ruchu,
– lampka nie świeci = brama jest zamknięta.
Możemy także „pobawić się” w różne warianty sterowania oświetleniem z pilota od bramy – np. naciśnięcie przycisku spowoduje włączenie tylko określonego światła. Możliwości jest wiele, więc najlepiej dopytać o szczegóły profesjonalnego sprzedawcę lub instalatora.
Innym ciekawym rozwiązaniem jest lampka sygnalizacyjna, która pokazuje status bramy. Przykładowa konfiguracja:
– lampka świeci = brama jest otwarta,
– lampka miga = brama znajduje się w ruchu,
– lampka nie świeci = brama jest zamknięta.
Możemy także „pobawić się” w różne warianty sterowania oświetleniem z pilota od bramy – np. naciśnięcie przycisku spowoduje włączenie tylko określonego światła. Możliwości jest wiele, więc najlepiej dopytać o szczegóły profesjonalnego sprzedawcę lub instalatora.
Systemy awaryjnego otwierania bramy
Wiele osób obawia się, że w przypadku odcięcia prądu chociażby na skutek jakiejś awarii, automatyczna brama garażowa lub wjazdowa zablokuje się i nie będzie możliwości jej otwarcia do czasu przywrócenia zasilania. Inny przykład to wyczerpanie się baterii w pilocie – co wtedy…? Na szczęście producenci przewidzieli różne sytuacje, więc nic nie stoi na przeszkodzie, aby wyposażyć naszą bramę w systemy, które umożliwią jej funkcjonowanie także w awaryjnych sytuacjach.
Poniżej dwa przykłady.
1. Pilot automatycznego sterowania przestaje działać? Nie ma problemu! W niektórych modelach bram mamy specjalny klucz, który odblokowuje lub wysprzęgla silnik, więc bramę można otworzyć ręcznie – również od zewnątrz.
2. Zainstalowanie dodatkowych akumulatorów zasilania awaryjnego, które w przypadku odcięcia prądu będą napędzać siłowniki do bram. Takie systemy na ogół wystarczają na 15 – 20 awaryjnych otwarć bramy, a więc na kilka dni przeciętnej eksploatacji.
Co istotne, tego typu mechanizmy możemy zamontować zarówno w bramach garażowych, jak i bramach skrzydłowych lub przesuwnych.
Poniżej dwa przykłady.
1. Pilot automatycznego sterowania przestaje działać? Nie ma problemu! W niektórych modelach bram mamy specjalny klucz, który odblokowuje lub wysprzęgla silnik, więc bramę można otworzyć ręcznie – również od zewnątrz.
2. Zainstalowanie dodatkowych akumulatorów zasilania awaryjnego, które w przypadku odcięcia prądu będą napędzać siłowniki do bram. Takie systemy na ogół wystarczają na 15 – 20 awaryjnych otwarć bramy, a więc na kilka dni przeciętnej eksploatacji.
Co istotne, tego typu mechanizmy możemy zamontować zarówno w bramach garażowych, jak i bramach skrzydłowych lub przesuwnych.
Krótkie podsumowanie
Jak widać automatyka do bram daje nam całkiem sporo opcji, dzięki którym nasza brama może stać się zaawansowanym urządzeniem strzegącym dostępu do naszego domu. My wybraliśmy dla Was te funkcje, które naszym zdaniem są najciekawsze i najbardziej przydatne na co dzień. Jednak tak naprawdę wszystko jest kwestią fantazji i zasobności naszego portfela – jeśli bowiem bardzo chcemy (i odpowiednio zapłacimy), to przykładowo brama wjazdowa może nam podczas otwierania i zamykania grać poloneza Chopina w tonacji As-dur, budząc szczere zdumienie sąsiadów. Albo ich złość, jeśli akurat nie lubią muzyki klasycznej.